Under ungefär ett års tid har det i Till Liv återkommit artiklar under ämnet apologetik, trons försvar, av Fredrik Hector. Här publiceras den sista i denna serie.
Under ungefär ett års tid har det i Till Liv återkommit artiklar under ämnet apologetik, trons försvar, av Fredrik Hector. Här publiceras den sista i denna serie.
De argument vi gått igenom i tre föregående artiklar baserar sig på antagandet att vi som kristna ibland måste försvara vår tro. Därför använder vi just ordet ”apologetik”, som ju betyder ”försvar”. Men Paulus intar också en mer offensiv hållning när han möter meningsmotståndare. I 2 Kor. 10:4-5 säger han: ”Ja, vi bryter ner tankebyggnader och allt högt som reser sig upp mot kunskapen om Gud.” Paulus inte bara försvarar de kristna sanningarna, han bryter också ner andra tankebyggnader som går emot kunskapen om Gud!
Grundaren av L’Abri, Francis Schaeffer, utvecklade en metod för apologetiskt arbete som baserar sig på denna offensiva hållning. Utgångspunkten är att den kristna tron är sann. När vi möter en person med en annan livsåskådning, vet vi därför att det någonstans finns en inkonsekvens, en punkt där dennes resonemang inte håller. Vi får lov att ställa kritiska frågor till andra. Schaeffer visade människor på bristerna i deras sätt att tänka och fick dem att inse att det utan Gud bara finns förtvivlan och hopplöshet. När människor väl nått denna insikt, borde de vara mera mottagliga för kristendomens fantastiska budskap – allt är inte förtvivlan och hopplöshet!
Utgångspunkten är avgörande
Så det finns goda skäl för dig som kristen att vara frimodig! Om den kristna tron är sanningen, så finns det all anledning att våga utmana andra livsåskådningar, religioner och filosofier och bryta ner deras felaktiga tankebyggnader! Men för att vi ska kunna göra detta krävs det två saker av oss. För det första att vi har en förmåga att förstå hur olika förutsättningar gör att människor tänker på olika sätt. För det andra att vi förstår vår egen kultur. På samma sätt som en missionär måste lära sig den kultur som han/hon befinner sig i för att kunna förmedla evangelium, så måste också vi lära oss att förstå den kultur som vi lever i för att kunna förmedla evangelium.
Francis Schaeffers metod är i grunden ganska enkel. Om du gör en deg av strösocker, ägg, smör, bakpulver, vetemjöl och mjölk och bakar i ugnen, blir slutresultatet förmodligen någon slags sockerkaka. Men du kan inte förvänta dig att sätta in degen i ugnen och efter en timme ta ut en god söndagsstek! Ingredienserna ger förutsättningarna för slutresultatet! På samma sätt är det med livsåskådningar. Utgångspunkten avgör vad vi får för slutresultat! Låt oss nu analysera några olika livsåskådningar utifrån denna metod.
Den kristna tron har ett suveränt svar på de grundläggande frågorna i livet. Vi har en grund för synen på människan, moralen och meningen med livet.
Ateismen
En ateist är en person som tror att det inte finns någon högre makt. Allt som finns är energi och materia. Detta är själva utgångspunkten, eller ingredienserna, om vi så vill. Och detta får konsekvenser för hur ateisten ser på tillvaron.
Vad är t.ex. en människa? Svaret måste bli att människan inte är någonting annat än energi och materia. Begrepp som kärlek måste förklaras utifrån kemiska och biologiska processer. Människans upplevelse av frihet måste förklaras utifrån liknande processer. I själva verket är våra handlingar programmerade i våra gener. Att säga något annat vore som att tro att ingredienserna till en sockerkaka skulle kunna resultera i en god söndagsstek!
Vad är moral? Svaret måste bli att moral inte kan finnas. Allt som finns är natur och allt som vi gör är därmed naturligt. Vad säger att en människa är mer värd än en älg? Rimligen ingenting – både älgen och människan är i slutändan ett knippe atomer.
Vad är det för mening med livet? Svaret måste rimligen bli att det inte finns någon mening. Harry Schein lär ha sagt att livet är ett onödigt avbrott i den kosmiska natten. Detta är den logiska slutsatsen om allt är energi och materia!
Om allt är energi och materia finns ingen moral, ingen mening. Det är vår uppgift som kristna att visa på att detta blir konsekvensen om det inte finns någon Gud!
Panteismen
De österländska religionerna såsom buddhism och hinduism bygger på förutsättningen att allting är ett opersonligt gudomligt. Allt är ett, med andra ord. Låt oss se vad det får för konsekvenser.
Vad är en människa? Svaret måste bli att människan inte är något i sig själv. Om allt är ett, så är all individualitet ett sken, i hinduismen kallat för ”maya”. Det vi kallar för människa eller personlighet existerar följaktligen inte, och hela poängen med tillvaron är att vi ska inse detta faktum och bli befriade från illusionen.
Vad är moral? Svaret måste bli att moral inte existerar. Om allt är ett, hur skulle det då kunna finnas skillnad på gott och ont? Shirley MacLain har sagt att gott och ont harmonierar i den kosmiska kärleken. Detta är konsekvensen av det österländska tänkandet – gott och ont är i slutändan samma sak!
Vad är meningen med livet? Svaret måste bli att meningen är att bli befriad från all personlighet, individualitet och åtskillnad. I grund och botten är alltså det liv vi lever här totalt meningslöst, och poängen är att inse det, så att vi kan bli ett med alltet.
Om allt är ett, så finns inga skillnader – då finns ingen mänsklighet, ingen moral och ingen mening. Det är vår uppgift som kristna att visa på att detta blir konsekvensen av de österländska religionerna.
Islam
Islam är högaktuellt just nu. Islam bygger på förutsättningen att det finns en enda personlig-oändlig Gud. Det grundläggande draget hos Gud är hans allmakt. Låt oss se vad denna förutsättning får för konsekvenser.
I islam är Gud frånvarande. Det finns ingen likhet mellan människa och Gud, det finns ingen gemenskap. Människan är Guds tjänare, hennes syfte är att underkasta sig Gud.
Moralen har sin grund i Gud. Det är han som avgör vad som är rätt och fel. Problemet är att islam inte vet av något syndafall i kristen bemärkelse. Gud har skapat allting, och allting är så som han har tänkt. När vi möts av lidande och ondska kan vi bara konstatera att detta är Guds vilja. Han är allsmäktig och gör vad han vill! Därför blir det egentligen ett problem för muslimen att kämpa emot ondskan. Sannolikheten är ju stor att jag kämpar mot Gud!
Synd i islam är att inte följa Guds vilja. Frälsningen blir beroende av Guds godtyckligt överseende barmhärtighet. Och frälsning handlar inte om att få gemenskap med Gud, utan om att få ett gott liv. Så islam fokuserar framför allt på människans handlingar, och på de krav Gud ställer. Meningen med livet blir då naturligtvis att följa Guds vilja.
Islam tenderar att bli deterministisk. Gud har skapat den tillvaro vi lever i och allt som sker är Guds vilja. Människan är egentligen bara en docka i Guds dockteater! Det är vår uppgift som kristna att visa på problemen med den islamiska synen på tillvaron.
Kristendom
Den kristna trons grundförutsättning är en treenig, personlig-oändlig Gud. En Gud, som är både utanför vår tillvaro och i vår tillvaro. Låt oss se vad det får för konsekvenser.
Gud är gemenskap. Gemenskap är det som alltid har funnits, och gemenskap är tillvarons grundingrediens. Därför är vi människor skapade till gemenskap. Vi är skapade till gemenskap med Gud och med andra människor. Vi är skapade till Guds avbild! Men vi är också begränsade varelser, en del av Guds skapelse.
Människan är alltså skapad god. Men vi är också skapade med en fri vilja. Och människan valde att lämna Gud, synden kom in i världen. Synd är i kristen tro inte bara att göra emot Guds vilja, utan också en bruten gemenskap med Gud. Därmed kommer frälsningen att handla om hur Gud återupprättar denna gemenskap.
Moralen har sin grund i Gud själv. Han är evig kärlek i sin treenighet. Men när vi människor kämpar mot ondskan, bekämpar vi inte Gud. Nej, vi får tillsammans med Gud kämpa emot det som Satan och synden förstört i tillvaron.
Meningen med livet blir då gemenskapen med Gud. Det är det som vi är skapade till, och det är det som är syftet med våra liv. En dag kommer vi, om vi lärt känna Jesus, att fullt ut bli det som vi var tänkta att vara.
Den kristna tron har ett suveränt svar på de grundläggande frågorna i livet. Vi har en grund för synen på människan, moralen och meningen med livet. Så låt oss inte vara rädda för att frimodigt riva ner de tankebyggnader människor har byggt upp – vi sitter ju inne med svaret!
Fredrik Hector lärare på Strandhems bibelskola, predikant, Örkelljunga