Hör du till dem som tycker att det känns jobbigt när du konfronteras med evolutionsteorin? Finns det möjligen något speciellt sätt att förhålla sig till Bibelns elva första kapitel så att man slipper känna sig udda i fikarummet, även på det området?
Universums ursprung är en historisk realitet som bara kan ha försiggått på ett sätt, inte flera. Visserligen kan ett händelseförlopp beskrivas ur olika vinklar, som de fyra evangelisternas samstämmiga berättelser om Jesu liv och gärningar. Men jag har svårt att se att detta skulle vara tillämpbart på evolutionsteorin och skapelseberättelsen. De motsäger varandra på så många punkter att det knappast är möjligt att båda är sanna. Evolutionsteorin förutsätter att allt har kommit till av en slump, utan någon mening, med döden som avgörande förutsättning för utvecklingen (survival of the fittest). Skapelseberättelsen däremot säger att allt är skapat med avsikt, genom Guds ord och att döden kom in i skapelsen först efter människans syndafall.
Synen på döden skiljer tydligt de två uppfattningarna åt. Evolutionsteorin förutsätter att döden alltid funnits, men har Gud skapat universum genom evolution så har han också skapat döden och då måste den vara något gott. Om döden, i strid med Bibeln, är något gott, så blir Jesu försoningsdöd på korset inte svårbegriplig, utan fullständigt obegriplig (Rom. 5:17).
Medveten om att det bland kristna finns olika synsätt, menar jag ändå att det är vådligt att använda politiskt korrekt naturvetenskap som ett ’filter’ när man betraktar skapelseberättelsen. Man blir då ovillkorligen tvungen att bortförklara en rad händelser i Första Mosebok, som samma naturvetenskap menar sig ha motbevisat. Jag anser i stället att det korrekta förhållningssättet är att med ’bibliska glasögon’ kritiskt granska naturvetenskapliga rön. Utifrån det senare synsättet är det svårt att se evolutionsteorin som något annat än ett kreativt försök att ge legitimitet åt ateistisk humanism. Jag ser det inte som möjligt att på ett trovärdigt sätt kombinera skapelseberättelsen och evolutionsteorin. Visserligen har många kristna de senaste hundra åren försökt, men de strandar i regel på att man måste betrakta större eller mindre delar av Bibelns beskrivning av vårt ursprung som bilder eller myter.
För en kristen borde inte skapelseberättelsen vara en belastning utan snarare motsatsen. Tack vare många kristna naturvetenskapsmäns idoga arbete så finns det en uppsjö av litteratur inom området, som slår hål på myten att evolutionsteorin skulle vara bevisad. Vi har på ELMs hemsida (www.elmbv.se/skapelse) publicerat Anders Gärdeborns (ordf. i föreningen Genesis) ”tio-i-topplista” över argument mot evolutionsteorin – se detta som en introduktion till ämnet. Jag vill verkligen uppmuntra er att ta reda på mer. Här är ytterligare två länkar som kan vara lite hjälp för den som vill läsa mer om skapelse kontra evolution: www.genesis.nu; www.answersingenesis.com
För egen del ser jag det som en stor styrka att i tider av tvivel eller missmod kunna betrakta skapelsen och veta att den som genom sitt ord skapat detta också är mäktig att, i enlighet med sitt ord, frälsa mig.
Jakob Birgersson, adminstrativ chef i ELM