ELM Syd har varje år ett tema. Det ger våra anställda ett slags inriktning för arbetet, och de föreningar och församlingar som vill kan arbeta med temat, till exempel på temadag eller föreningshelg. I år är ELM Syds tema ”Rustad för livet”.
Vi befinner oss i det skede som i världshistorien måste betecknas som missionens tid. Aldrig har så många över vår jord trott på Jesus Kristus, men ändå – så vemodigt för oss i Sverige – lever vi i ett efterkristet samhälle.
Är villkoren annorlunda i ett ’efterkristet’ samhälle jämfört med ett ’förkristet’ samhälle, dvs. ett samhälle innan kristendom i någon mån börjat få inflytande? Motståndet mot sanningen och lusten att undertrycka den är en verklighet i båda skedena. Här och nu i Sverige möts vi allt mer tydligt av kulturyttringar och myndighetsbeslut som motarbetar klassiskt kristna värderingar. De etiska gränserna ifrågasätts och flyttas när det gäller t.ex. äktenskap och dödshjälp. Kristna får under år som kommer räkna med att bli än mer aktivt motarbetade. Kanske är det så att vi i Sverige nu närmar oss ett normaltillstånd för kristna. Samtidigt är de yttre samhällsformerna fortfarande präglade av religionsfrihet och i många fall även av ett kristet mönster. Vårt samhälle fungerar på många sätt väldigt väl – det öppnar egentligen för stora möjligheter.
Men en av de större frestelserna för kristna i ett efterkristet samhälle är nog att förlora frimodigheten och gripas av likgiltighet. Vi frestas att, precis som Lots hustru, vända oss om och se oss tillbaka. Risken för marginalisering, förlöjligande och förföljelse av olika slag är antagligen desamma i ett förkristet samhälle som i ett efterkristet. Men den som sett stora grupper komma till tro och nu mest ser en kristenhet på tillbakagång, frestas lätt att ge upp. Det är viktigt vad vi ser på, både i bokstavlig mening och i överförd betydelse. Det valet har vi; det är faktiskt möjligt att välja vad vi vill se. Vi vill inte sätta skygglappar på för att slippa se. Vi vill inte sätta proppar i öronen för att slippa höra. Nej, vi vill ta in verkligheten som den är, fast med brinnande längtan efter den helige Andens verk i och omkring oss.
Låt oss ha blicken fäst vid Jesus, trons upphovsman och fullkomnare, som i stället för den glädje som låg framför honom utstod korsets lidande utan att bry sig om skammen och som nu sitter på högra sidan om Guds tron (Hebr. 12:2).
Frimodigheten har alltså först och främst med människans Gudsförhållande att göra. Synder binder oss och gör oss stumma (Ps. 32:3). Men genom rening i Jesu blod och genom att förbli i Jesus Kristus får vi ny frimodighet (1 Joh. 1:7,9; 2:28).
Rustad för livet – ordet rusta används normalt i krigs- eller ofärdstider. Som kristna bejakar vi att vi lever i ett slags krigstillstånd och att våra liv står på spel (Ef. 6:12). ELM Syd är en väckelserörelse med tydligt fokus. Centrum är Jesus Kristus som person och vår existens som rörelse är i sig ett gensvar på hans kallelse: Följ mig.
För egen del är jag mer övertygad än någonsin om behovet av bibelförankrad radikalitet. Magnus Malm skriver: ”Historien lär oss att kristna människor har ett återkommande behov av att kunna ta ett steg till, bli lite tydligare i sitt lärjungaskap, fördjupa det inre livet, göra evangeliet lite synligare i vardagen. Och vi upptäcker att vi varken kan eller ens borde förverkliga det på egen hand.” (Ett hjärta större än världen, s. 286 ff.)
I Efesierbrevet finns en av de mest kända undervisningspassagerna som klargör behovet av rustning. Läs gärna Ef. 6:10–18. Orden om vapenrustningen vill hjälpa oss att ta med oss hela rikedomen från Jesus ut i livet. Varje del av utrustningen skyddar mot ett angrepp från Satan. Varje plagg ger en glädje från Jesus!
Anders Månsson, ordf. i ELM Syd