Var var du då, Gud?

Om kristen tro är sann, bör den också hålla för all ärlig prövning – det kan man läsa på organisationen Apologias hemsida. I slutet av oktober anordnades en konferens i Lund just för att pröva den kristna tron utifrån de svåra frågorna om Gud, ondska och lidande. Berättelser om olika bibelpersoner fick vägleda.

Uppe på scenen står Eleonore Stump, professor i filosofi vid universitetet i S:t
Louis, USA. I bänkraderna sitter ett hundratal åhörare och lyssnar koncentrerat för att inte tappa bort sig i den stundtals komplicerade filosofiengelskan. Det är första kvällen på Apologias konferens om Gud, ondska och lidande. Konferensen är Apologias fjärde i ordningen och anordnas i samarbete med Kristna Föreningen Filippi i Lund.

Apologia – en nystartad förening
Apologia bildades 2009 av studenter på Credo-
Akademin i Stockholm. Föreningens syfte är att verka för förståelsen och försvaret av den kristna tron. För att göra detta anordnar man konferenser runt om i Sverige.
Föreningen drivs ideellt av en ambitiös och hårdsatsande styrelse bestående av studenter, och det är inte utan att man höjer lite på ögonbrynen när man ser vilka internationellt sett välkända talare dessa unga människor har lyckats locka till sina konferenser. John Lennox från universitet i Oxford, Peter Williams från Cambridge och nu Eleonore Stump från S:t Louis är alla stora namn inom sina respektive områden.

Hur kan Gud tillåta?
Första kvällen talar Eleonore Stump om lidande utifrån Jobs bok i Bibeln. Job drabbades mycket hårt av lidande, trots att han var en starkt gudstroende och rättfärdig man. Då Job var som värst plågad av sitt lidande, kom hans vänner till honom och menade att lidandet måste vara Guds straff för Jobs synd. I stället för att trösta gjorde de förmanande orden Jobs plåga värre.
Till slut tog Herren till orda och talade till Job. Detta ledde till att Job ångrade sin bitterhet mot Gud. Vidare fördömde Gud vännernas tal, trots att de var tänkta att försvara Gud, och såg till att de fördes tillbaka till Gudsgemenskap genom Jobs förbön. När Job bad för sina vänner upphörde hans lidande och han återfick i ännu större mängd det han tidigare förlorat.
Denna berättelse visar bland annat på hur lidande kan vändas till något gott. Job sökte, likt människor i alla tider, svar på hur den allsmäktige och gode Guden kunde tillåta att fruktansvärt lidande att drabbar en oskyldig människa. På denna fråga fick Job inget svar, men han fick se och lära känna Gud då han i klagan vände sig till honom, och till sist fick han höra honom tala. Detta var något som mer än väl kompenserade hans tidigare lidande.

Lidande som Guds dragande
Eleonore Stump kommer sedan in på Guds föräldrarelation till sin skapelse. I sina tal till Job visar Gud honom genom upprepade frågor hur han bryr sig om och känner hela sitt skapelseverk. Han skaffar mat åt korpungarna och föder himlens rimfrost. På samma sätt som en god förälder inte bör skydda sitt barn från allt smärtsamt, kan Gud låta sin skapelse lida om det för den närmare Gud, menar Eleonore Stump. Förklaringen till Jobs lidande ska alltså inte sökas i Jobs tidigare synder, så som vännerna menade, utan i det goda som kommer ur lidandet.

Jobs barn, då?
Men varför drabbades Jobs barn då? De dog ju, och det är svårt att se att det skulle komma ut något gott av processen för deras del. Eleonore Stump menar bland annat att det är omöjligt att söka svaret på alla frågor i en enda berättelse. Berättelsen om Job är just berättelsen om Job och inte berättelsen om Jobs barn. Även om de nämns, har de bara biroller. Och då vi alltså inte får inblick i hela deras berättelser kan vi inte heller uttala oss om huruvida det kom något gott ur deras lidande.

Bibelns svar på lidandets varför
Under de följande föreläsningarna talar Eleonore Stump om lidande utifrån Abraham, Simson och Maria från Betania. Avslutningsvis knyter hon ihop dessa berättelser till ett svar på frågan om hur en allsmäktig och god Gud kan tillåta lidande. Svaret som ges är att lidandet tillåts av Gud för att det leder till något som med sin godhet väger upp lidandets ondska. Likt en förälder som ibland måste låta sitt barn genomlida tandläkaren, måste Gud ibland låta sina barn gå genom lidande för att de ska närma sig Gud och växa som människor.
Resonemangen som förs är klara, men de förutsätter hela tiden att lidandet är något som Gud väljer att tillåta och att det är meningsfullt. Men en orsak till lidandet kan väl vara att vi lever i en fallen värld där människan tvingas leva med konsekvenserna av den synd hon förde till världen? Och det är väl möjligt att det skulle kunna finnas lidande som faktiskt är meningslöst? Oavsett vad man tänker om detta var konferensen en verklig tankeväckare och samtalen över paus-kaffet var ofta livliga.

SIMON EK, Lund

Foto: lightstock.com / Tina Vanderlaan