Att ett för tvåtusen år sedan fött spädbarn verkligen är Gud är centralt i den kristna tron.
Att få veta en persons namn är viktigt för att kunna upprätta en bekantskap med någon. När Jesaja talar om att den utlovade Messias en dag skall komma, så har namnen en ännu större betydelse, eftersom de avslöjar egenskaper hos Messias. Det som då är så förbryllande är att Messias skall komma som ett litet barn, men ändå få namn som anstår Gud själv. Detta blir allra tydligast när Jesaja säger: Hans namn skall vara … Väldig Gud.
Bland Jesajas samtida hedningar var detta kanske inte så märkligt. Faraonerna hade t.ex. fem namn och därtill många titlar, som alla mer eller mindre gjorde gudomliga anspråk. Men för judarna, som höll sig strikt till en enda Gud, var detta främmande. Ändå är det just vad Jesaja säger.
Mer än hjälte
Vi brukar inte översätta namn, men i det här fallet är det viktigt eftersom innebörden är så avgörande. I hebreiskans grundtext står det ordagrant ”El Gibbor”. Kastar jag ett öga i en hebreisk ordbok ser jag att ”El” i de allra flesta fall betyder ”Gud”, men skulle också kunna betyda ”kraft” eller ”styrka”. ”Gibbor” är i sin tur vanligen ett adjektiv som betyder ”väldig” eller ”kraftfull”, men skulle även kunna översättas med ”hjälte”. Teoretiskt sett – även om det inte är det mest naturliga – skulle man alltså också kunna översätta de två orden med ”kraft, hjälte”, såsom i Luthers översättning, eller ”gudomlig hjälte” som i Bibel 2000.
Det som dock ytterligare talar för översättningen ”Väldig Gud” är att kombinationen ”El Gibbor” förekommer i sammanhang såsom t.ex. Jesaja 10:21: ”En kvarleva skall omvända sig … till Gud, den väldige.” I detta fall så är det dessutom alldeles uppenbart att det handlar om ett namn på Gud. Om vi skall tillämpa filosofen Occams berömda ’rakkniv’ att mångfald inte skall förutsättas om det inte är nödvändigt (eller enkelt uttryckt: att inte krångla inte till saker i onödan), borde vi därför översätta namnet på samma sätt i bägge fallen.
Gud på riktigt
Att Jesus är Gud betyder nu inte att Jesus är en slags halvgud, som Akilles i den grekiska mytologin. Av andra bibelord att döma är Jesus identisk med den evige och allsmäktige Guden. Detta är
Bibelns stora paradox, att Gud som uppfyller himmel och jord och håller allt i sina händer, samtidigt kan vara ett begränsat barn, buret i Marias armar. Men att något är svårt betyder inte att det är omöjligt.1 Man kan också säga att Gud just på detta sätt visar sin styrka. Herren är så väldig att han kan bli ett värnlöst barn.
Det finns också ett syfte med att Gud kommer i svaghet, nämligen att vi på detta sätt kan lära känna Gud. När vi vuxna talar till ett litet barn, är det vanligt att vi hukar oss ned och talar med enkla och barnsliga ord, för att överbrygga avståndet. På samma sätt sänker sig den oändlige och outgrundlige Guden ned till oss i Kristus, så att han blir begriplig. I Kristus blir det så att säga möjligt att se Guds ansikte. Vi kan även likna detta vid hur vi transformerar elektricitet för att få rätt strömstyrka. Vi kan t.ex. inte koppla mobiltelefonen direkt till 220 volts-uttaget, för då skulle den stryka med i ett nafs. På motsvarande sätt transformerar Jesus den väldige Guden för oss, så att det blir möjligt för oss att se Gud och leva.2
Sårbar Gud
Att ett litet barn kan få namnet Väldig Gud visar oss också att makt inte bara handlar om råstyrka, våld och tvång. Gud kommer som ett litet barn för att regera över oss med sin nåd och kärlek. Och märkligt nog är det ofta denna makt som förmår mest. Vi kan här tänka på sagan om när nordanvinden tävlade med solen om att få av en pojke hans jacka. Hur än nordanvinden blåste, så slöt pojken bara jackan än närmare till sig, men när solen sken så tog pojken självmant av sig jackan. På liknande sätt hade Jesus kunnat visa musklerna och tvinga oss till lydnad, men i vårt inre hade vi då bara blivit än mer avogt inställda. Istället vinner Jesus seger med kärlekens makt, genom att för vår skull försaka sin tron i himlen, bli ett fattigt människobarn och till sist lida och dö. Så besegrade Jesus döden och så vinner
Jesus våra hjärtan för Gud.
Ta ställning
Men har det då så stor betydelse om Jesus är Väldig Gud eller inte? I de övre tonåren fick jag en gång besök av en ung tjej från Jehovas vittne. Efter en stunds samtal förklarade hon Jehovas vittnens syn på Jesus; Han kallas visserligen Guds Son, men är fortfarande en skapad varelse och inte identisk med den allsmäktige Jehova. Och så undrade hon hur jag såg på saken. Jag hörde mig själv säga att jag trodde att Jesus var Gud, men inom mig kände jag plötsligt en stor osäkerhet. Jag började tvivla på om detta verkligen kunde stämma med Bibeln. Detta blev början för mig till ett fördjupat sökande.
Detta behöver alla människor ta ställning till. Om Jesus inte är Gud, då är det ju fullständigt galet att påstå detta eller behandla honom på ett sådant sätt. Ja, då vore det en hädelse när Jesus påstår sig kunna svara på våra böner,3 eller avgudadyrkan att lovprisa honom såsom den himmelska härskaran gör.4 Men om Jesus med rätta kan kallas Väldig Gud, då är det på rakt motsatt sätt; då gör vi Gud till en lögnare om vi säger något annat. Det är först när vi tillber Jesus som en väldig Gud, som vi lärt känna Gud, sådan han verkligen är.
Magnus Skredsvik, präst, Skepplanda
1. 1 Mos. 18:14 2. 2 Mos. 3:20, Joh. 1:18
3. Joh. 14:13
4. Upp. 5:13