Vem är mannen som dör på korset? Kan han verkligen bära hela världens skuld?
”Jag tror på Jesus Kristus, Guds Son, vår Herre.” Utgångspunkten i hela Bibeln är att det bara finns en Gud, skaparguden – vi kallar detta för monoteism. Hör, Herren vår Gud, Herren är en;1 Du ska inte ha andra gudar vid sidan av mig.2
Ändå tillber vi kristna inte bara Fadern utan också Jesus Kristus, en människa. Hur går det ihop?
Är Jesus Gud?
Många människor som tror på en gud, Jehovas vittnen, muslimer m.fl., menar att kristna ägnar sig åt avgudadyrkan. Och tänk om de har rätt!
Om Jesus inte är Gud så är tillbedjan av honom avgudadyrkan. Vidare är Kristi försoning inte giltig; en vanlig människa kan inte bära hela världens skuld på sina axlar. Luther säger: ”Förblir icke Kristus sann Gud, född av Fadern i evighet och skaparen av alla människor, då är vi evinnerligen förlorade.” Här står alltså hela frälsningen på spel!
Är försoningen giltig?
Frågan om Kristi identitet är därför oerhört viktig. Lägg märke till att Luther i katekesförklaringen börjar med Kristi identitet. Innan han går in på vad Kristus har gjort talar han om vem Kristus är. Att Kristus dog på ett kors hjälper oss inte alls, såvida han inte också var gudamänniskan som kunde bära världens skuld på sina axlar.
Frågan om Jesu identitet är alltså viktig av två skäl – dels vill vi försvara oss mot anklagelserna om avgudadyrkan, och dels önskar vi vara vissa om att Kristi försoning verkligen är giltig. Vi ska därför studera det som sägs om Jesu identitet genom att studera hans ord och hans handlingar i Matteusevangeliet. Låt därför frågorna ”Vem är Jesus?” och ”Kan man tillbe honom som Gud?” följa dig in i ett studium av Matteusevangeliet.
Jesus i Matteusevangeliet
• Vem är Jesus?
Hon skall föda en son, och du skall ge honom namnet Jesus, ty han skall frälsa sitt folk från deras synder. … Se, jungfrun skall bli havande och föda en son, och man skall ge honom namnet Immanuel, det betyder Gud med oss (Matt. 1:21, 23).
Ängeln säger till Josef att Marias son, Jesus, ska frälsa Guds folk från dess synder. Jesus ska göra det endast Gud kan.3 Han ska vidare vara Immanuel, Gud med oss; i honom ska Gud vara närvarande bland sitt folk. Jesus gör det som endast Gud gör, och Jesus är i sin person Guds närvaro på jorden!
• Jesus talar gudomligt
Ni har hört att det är sagt till fäderna … Jag säger er … (Matt. 5:21–22ff.).
I Gamla testamentet talade Herrens profeter Guds Ord med auktoritet. De lade oftast till: Så säger Herren för att visa varifrån de hämtade sin auktoritet; Jesus tar själv auktoriteten och säger: JAG säger er. Han tar en auktoritet som Gud aldrig varken förr eller senare har givit människor.
Jesus använder gudomlig auktoritet när han undervisar.
• Jesus har makt
Sedan reste han sig och talade strängt till vindarna och sjön, och det blev alldeles lugnt (Matt. 8:26).
Ute på Galileiska sjön markerar Jesus sitt herravälde över vinden och vågorna. Det är profetisk handling som inte bara visar på Jesus makt över naturkrafterna utan också på hans makt över kaosmakter och demoner.4 Jesus utövar gudomlig makt över Guds fiender.
• Jesus förlåter
Matteus skildrar (kap. 9) hur Jesus gör det som är otänkbart för en jude – han förlåter synder. Det kan ju endast Gud göra, tänkte de skriftlärda, och det hade de bibliskt stöd till.5 Jesus utövar Guds auktoritet när han förlåter synder.
Allt detta – att han förlät synder, att han undervisade och botade med gudomlig auktoritet och visade sitt herravälde över mörkrets makter – pekar mot att Jesus är Gud, av samma väsen som Fadern, och därmed värd att tillbes.
Men lärjungarna trodde först inte
Finns det kanske någon annan förklaring? Lärjungarna hade ju sett allt vad Jesus gjort och ändå inte förstått.
Vi ser i Matteusevangeliet att det tog tid för lärjungarna att förstå vem Jesus var. Först när Jesus hade fullgjort sitt verk, när han som ”Herrens lidande tjänare” med sin död försonat hela världen, då förstod de. Kanske är det så för oss också – först när vi vandrat ett tag tillsammans med Jesus börjar vi på allvar förstå vem han är. Och då kan vi inte annat än att falla ner på knä och tillbe honom som Gud och Frälsare.
• Lärjungarna tillber Jesus
De elva lärjungarna begav sig till det berg i Galiléen dit Jesus hade befallt dem att gå. Och när de såg honom, tillbad de honom (Matt. 28:16–17).
Först efter uppståndelsen har lärjungarna insett vem Jesus är. För en jude var det fullständigt otänkbart vid denna tid att falla ner i en tillbedjande ställning inför en annan människa. Men Jesus är inte någon vanlig människa. Han är Gud i mänsklig gestalt.
• Jesus, sann Gud
Jesus gör sedan inte något för att hindra lärjungarnas tillbedjan. Tvärtom, han avslöjar nu att Fadern och Sonen och Anden har samma namn, i den betydelsen att de har samma väsen. Jag har fått all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn (Matt. 28:18–19).
I svenskan saknas särskild pluralform till ordet ”namn”. I grekiskan finns den, men trots det används singularformen – det är tydligt att Jesus påstår att Fadern, Sonen och Anden har ett och samma namn, de är ett och samma väsen!
Jesus bar världens synd!
Jesus är av samma väsen som Fadern – detta var alltså vad Martin Luther ville slå fast i första delen av sin katekesförklaring. På denna grund vilar hela vår frälsning. Eftersom Jesus är sann Gud kunde han bära världens synd på sina axlar. Kristi försoning är giltig just därför att han är Gud.
Om Sonen inte vore Gud vore han inte värd att tillbes. Men nu har vi sett att han gör anspråk på att vara Gud, och att lärjungarna faktiskt tillber honom som Gud. De ser att Jesus gör det Gud gör, att han gör anspråk på gudomlig auktoritet och till slut öppnas deras sinnen av den helige Ande och de förstår att Jesus är Gud. Tillsammans med Tomas får också vi tillbe Jesus och säga till honom: Min Herre och min Gud.6
Mattias Lindström
Missionär, Chiclayo, Peru