Och detta är tecknet: Ni skall finna ett nyfött barn som är lindat och ligger i en krubba. Luk. 2:12
Värkarna tilltar i styrka och kommer allt tätare. Hustrun kollar på klockan, tio minuter sedan förra, jo, nu det nog ändå dags att åka in. Nervositet och spänd förväntan. Försöker hålla lugnet i bilen. Ringer på klockan. Vänliga och handfasta kvinnor tar emot. Hustrun hamnar i en säng. CTG kopplas på. Andas. Sen krysta, smärta, andas, lustgas, glöm inte att andas, mera lustgas, andas, ännu mera lustgas, smärta, glöm inte att andas, lite till nu, krysta, krysta, krysta och vråla. Sedan plötsligt lugnt. En liten tjej. Så underbart! Tack gode Gud!
Långt ifrån lustgas, CTG-kurvor, utbildade barnmorskor och specialbyggda sängar. Utan hjälpsamma kvinnor som varit med förr. Utan ens ett härbärge. Men med mamma och pappa i ett enkelt stall, bland djur, inlindad i ett enkelt tygstycke och nerbäddad i en krubba – där ligger Han, Himlens Kungason, den utlovade Messias, Herren.
”Här vilar du i ringhet klädd”, sjunger vi. När himlens och jordens Herre kommer hit till oss är det i fattigdom och enkelhet. Han väljer ett stall i stället för tempel eller palats. Guds storhet visar sig i det som ser litet och oansenligt ut. Änglakörens magnifika konsert äger inte rum i Jerusalem där många fler hade kunnat lyssna, utan ute vid Betlehems ängar för en grupp herdar, dåtidens lågavlönade grovarbetare. De blir de första som får höra om den stora glädjen för hela folket – om Guds kärlek och frid även till dem som har lägst status i samhället.
Den danske filosofen och teologen Søren Kierkegaard har skrivit en berättelse där han begrundar varför Gud valde att komma i fattigdom och enkelhet. Berättelsen handlar om en ung kung som bor på ett slott med många tjänare, men ingen drottning. En dag ser han en vacker ung flicka på torget som säljer blommor. Han blir förälskad och vill gifta sig med henne, men hur ska han bära sig åt? Han överväger att befalla henne att gifta sig med honom. Det har han makt att göra, men vad händer i så fall om hon inte älskar honom? Tvång och kärlek har ju inget med varandra att göra. Sedan överväger han att sätta en krona på huvudet och köra ner till torget med en gyllene vagn, dragen av sex hästar till ackompanjemang av en hel orkester och rulla ut en röd matta framför henne. Det skulle garanterat imponera. Men att bli imponerad är inte detsamma som att älska. Han överväger också att ge henne gåvor. Men att vara tacksam är inte heller detsamma som att älska. Till sist kommer han på hur han ska göra. Han ska klä ut sig till en enkel bonde och gå ner till torget. Så ska han vinna sin brud.
För att vinna oss blev Jesus en av oss. Samtidigt som han är sann Gud blev han också sann människa och gick in under våra villkor. Hela hans liv på jorden levde han för vår skull. När Jesus spikas fast på korset når fattigdomen sin botten. Där hänger han, övergiven av människor, övergiven av Gud. För vår skull – för att vi skulle få byta vår synd, smuts och orenhet mot hans renhet, rättfärdighet och helighet. Där på korset skapas den frid som änglarna sjunger om på julnatten. Det trasiga blir helt igen.
Henrik Åström, fyrabarnspappa, Vännäs