Munken som förändrade världen

Han var den enkla bondsonen som började läsa juridik – men hoppade av för att gå in i det stränga klosterlivet som munk. En munk som senare i livet gifte sig med en förrymd nunna, och gjorde revolt mot påvedömet. Möt Martin Luther, mannen som blev förgrundsgestalt för hela den protestantiska reformationen.

ÅRET ÄR 1505. Martin Luther, 21 år gammal, har nyligen börjat studera juridik vid ett universitet i tyska Erfurt. Under sommaren beger han sig hemåt för att besöka familjen i Mansfeld men drabbas under resan av ett våldsamt åskoväder. Han försöker skydda sig, men blixten slår ner bara några meter från honom. Livrädd ropar han ut i stormen: ”Hjälp mig, Sankta Anna, och jag lovar att bli munk!”

Två veckor senare ordnar Martin en fest för sina studiekamrater, ger bort alla sina juridikböcker och deklarerar att han tänker gå i kloster. Pappan, Hans Luther, som under hela livet kämpat hårt för att ge sin son möjlighet till en högre utbildning, blir rasande. Men sonen har bestämt sig och ett år senare upptas han i en munkorden.

Den hårda vägen till frid För Martin Luther, som redan under tonåren plågats av grubblerier, tvivel och andliga kriser, blir klosterlivet en kamp – med sig själv och med Gud. Genom att ständigt be, vaka och fasta försöker han uppnå en sådan perfektion som han tror att Gud kräver. Ändå känner han sig ständigt misslyckad.

– Om någon munk någonsin hade kommit till himlen genom munkfasoner, ja, då hade jag varit en av dem. Om det hade varat lite längre hade jag tagit livet av mig med vakor, böner, läsning och allt annat arbete, skriver Martin Luther själv senare.

Under klostertiden börjar Martin Luther tvivla allt mer på den katolska kyrkans ledare och deras tolkning av Bibeln. Kyrkan har förfallit och biskoparna ägnar sig åt maktmissbruk, menar han. Hans kritik växer sedan han skickats i väg till sin uppväxtstad Wittenberg för att studera och jobba som präst. Hur kan påven acceptera de avskyvärda avlatsbrev som fattiga människor luras att köpa för att få frihet från kyrkliga straff och påstådd befrielse från straff i skärselden? Och hur kan vi egentligen uppnå den rättfärdighet som Paulus skriver om i Romarbrevet – är det genom goda gärningar eller är det snarare en gåva från Gud?

Så småningom kommer Luther fram till de slutsatser som han sedan ägnar resten av sitt liv åt att predika. Vi kan varken köpa oss till eller förtjäna den rättfärdighet som det står om i Bibeln. Den har Jesus redan köpt åt oss genom att dö på korset. Det enda som återstår för oss är att ta emot den i tro. Vetskapen ger Martin Luther den frid i hjärtat som han så länge längtat efter och kämpat för.

Reformationen tar fart Men stormarna runtomkring honom fortsätter. 1517 tänds gnistan till den protestantiska reformationen när Martin Luther spikar upp sina berömda 95 teser på kyrkdörren i Wittenburg. I teserna går han bland annat till angrepp mot kyrkans handel med avlatsbrev. De sprids över Europa och allt fler lyssnar på Luthers undervisning. I Rom växer dock oron i takt med hans popularitet och påven kräver att han ska ta tillbaka det han skrivit. Men Luther vägrar. Hans lojalitet ligger främst hos Gud, hävdar han, inte hos de kyrkliga ledarna.

Att trotsa kyrkans högste ledare får konsekvenser. Luther blir bannlyst, utesluten ur kyrkan, och tvingas gömma sig i flera år på en borg i Wartburg. Men då är reformationen redan i full gång och när han till slut kan återvända till Wittenburg är världen förändrad. Splittringen av kyrkan är ett faktum och Luther har blivit något av en folkhjälte bland sina anhängare.

Martin Luthers liv fortsätter att vara händelserikt, inte bara i yrkeslivet utan även privat. 1525 hjälper han en grupp nunnor att fly från ett kloster och försöker sedan att gifta bort dem. Han anser inte att det finns något bibliskt stöd för att leva i celibat bara för att man är präst, munk eller nunna.

Men en av nunnorna, 26-åriga Katarina von Bora, vill inte bli bortgift med de män som Luther föreslår. Hon vill i stället gifta sig med den nu 42-årige Luther själv – vilket han går med på.

– Jag hoppas att alla änglar skrattar och att alla demoner gråter, säger han om bröllopet, och skriver senare att ”det finns ingen ljuvare förening än den i ett gott äktenskap”.

Levnadsglad och produktiv

Paret får sex barn och lever tillsammans i ”Svarta klostret” som de fått i bröllopsgåva av Fredrik den vise, en furste som tagit Luther under sina vingar. Äktenskapet blir lyckligt och paret skapar ett öppet och gästfritt hem. Förutom att ta sig an flyktingar och föräldralösa barn bjuder Luther ofta och gärna in till middagar och festligheter. Runt bordet förs livliga diskussioner och samtalen är ofta så fängslande att studenter som är med turas om att skriva ned dem.

– Vi brukade kalla hans inlägg för kvällsmatens krydda eftersom vi föredrog dem framför all smakrik och utsökt mat, berättar en av dem.

Hemmet fylls dagligen av musik. Luther menar att musiken och sången är ett sätt att uttrycka sin tacksamhet till Gud.

– Den driver djävulen på flykten och gör människor glada. Den förmår oss att glömma all vrede, odygd och arrogans och all annan ondska, skriver Luther.

Luther gillar att roa sig och umgås och beskrivs av vännerna som kvick och komisk. Men han kan också arbeta osannolikt hårt. Under tiden på fortet Wartburg översätter han Nya testamentet på 50 dagar (!) och genom livet producerar han skrifter, böcker, predikningar och psalmer i rasande fart, texter som sprids över världen och som påverkar människor än i dag, 500 år senare. Principer som ”tron allena” och ”skriften allena” är lika avgörande för lutheraner på 1500-talet som på 2000-talet.

Eller lutheraner, förresten. Om Luther hade fått bestämma hade kanske epitetet ”luthersk” inte funnits.

– Först och främst ber jag att man förtiger mitt namn, och inte kallar sig luthersk utan kristen. Vad är väl Luther? Läran är ju inte min. Och inte är jag korsfäst för någon. […] Gör inte det, kära vänner! Låt oss glömma partibenämningarna och kalla oss kristna efter den lära vi har.

CAROLINE PETERSSON

journalist, Västervik

Källor: Martin Luther: hans liv, lära och inflytande – 500 år senare, Stephen J. Nichols 2016

Martin Luther – liv och verk, Martin Krauklis 1999

Foto: WikiPedia