Redaktören har ordet • juni 2018

När jag ser din himmel, dina fingrars verk, månen och stjärnorna som du har skapat – vad är då en människa att du tänker på henne, en människoson att du tar hand om honom? (PS. 8:4–5)

Innehåll • juni 2018

  • Det kristna budskapet – goda nyheter?, Julia Svensson
  • De fann glädjen i Jesus, Markus Hector
  • Astrid Lindgren och kristendomen, Erik Andersson
  • Förundran och tacksamhet, Lena Eriksson
  • Gud ger människan värde, Daniel Hermansson
  • Något nytt har kommit, Diego Monja Chavez
  • Vila i Guds händer, Maja Eriksson

Har du läst många av Astrid Lindgrens böcker? I så fall är du inte ensam. Det kanske var någon som läste högt för dig när du var liten eller så var Emil i Lönneberga eller Lotta på Bråkmakargatan din första egna läsupplevelse? För mig är solnedgången över havet i teveserien Vi på Saltkråkan en bild som har etsat sig fast på näthinnan.

Men vill ”hela Sveriges Astrid” förmedla kristen tro eller någon annan religiös uppfattning? Det är en intressant fråga som vi får belyst i en av artiklarna i den här tidningen.

När det här numret kommer ut står den svenska sommaren på sin höjdpunkt. Vi blir lätt förundrade över allt vad skapelsen bjuder på. Och förundran väcker glädje. Gud ger så mycket när han skapar!

Att varje människa är just skapad och älskad av Gud ger henne ett okränkbart värde. Vi är omätbart värdefulla utan att vi behöver jämföra oss med andra och oavsett i vilken mån vi lyckas i livet! Men Gud vill skapa mer – han vill skapa tron på honom i våra hjärtan. Det gör han genom evangeliet. En av frågorna i det här numret av Till Liv lyder just: ”Vad är egentligen kristen tro?” Det finns många uppfattningar om det men vi som gör den här tidningen är övertygade om att svaret finns i Bibeln och att den är Guds berättelse om sig själv, världen och oss människor. Därför presenterar vi här en kortfattad men grundlig orientering i den kristna tron utifrån de bibliska texterna.

Vi önskar god läsning – och dela gärna med dig om du har hittat något av värde i artiklarna!

Stefan Nyholm
stefan.nyholm@tillliv.se

Foto: Serrah Galos