Kan Bibeln tolkas hur som helst?

‒ Det hjälper väl inte att säga att Bibeln är trovärdig. Den kan ju tolkas hur som helst.

– Det finns ju lika många tolkningar som det finns människor.

– Detta är din tolkning av Bibeln, min är annorlunda. Dessutom är Gud så annorlunda att det är omöjligt att beskriva honom med ord. Han är oändlig, så våra mänskliga ord kan inte räcka till.

Detta är exempel på vanliga invändningar, som ofta möter den som bekänner sig vara bibeltrogen. De verkar rimliga, eftersom det bevisligen finns kristna som kommer till olika slutsatser. Hur ska vi bemöta dem?

 

ÄR BIBELN KLAR?

Här tror jag det är viktigt att vi går tillbaka till en av reformationens grundprinciper, att Skriften är klar. Det kan vi göra frimodigt eftersom:

Alla människor kan tolka

Varje gång vi samtalar, måste vi tolka för att förstå vad den andre menar. Uppenbarligen kan vi alla tolka, eftersom vi fortsätter att samtala med varandra.

Vår förmåga att kommunicera med ord beror på att vi är skapade till Guds avbild. Gud kan ”tolka”, eftersom det alltid har funnits en fullkomlig kommunikation mellan Fadern och Sonen och den Helige Ande inom Treenigheten. Därför är reglerna för hur vi tolkar universella. Vi kan översätta böcker från andra kulturer och från andra historiska epoker och mer eller mindre klart förstå vad författarna menar.

Bibeln kan förstås

Vi kan förstå Bibeln, eftersom den är skriven med vanliga ord och meningar, precis som alla andra böcker. När vi tolkar Bibeln ska vi därför försöka komma åt författarens intention, något som vi anser vara fullt möjligt i alla andra sammanhang.

Den som t.ex. säger: ”Bibeln kan tolkas hur som helst”, menar uppenbarligen att hans påstående bara kan tolkas på ett sätt (annars hade han inte gjort det). Men vad är det som skiljer ett sådant påstående från en utsaga i Bibeln? Kan den meningen bara tolkas på ett sätt, så måste samma sak gälla också för Bibelns meningar. Det finns inga principiella skillnader!

Mänskliga ord kan beskriva Gud

Om Gud är konstruktören bakom hela skapelsen, måste han vara mycket större än vad vi kan föreställa oss. Men innebär det automatiskt att han inte skulle kunna beskrivas i ord? Nej, inte om

  1. Gud har meddelat sig med oss Eftersom vi är små och begränsade och dessutom fallna i synd, kan vi inte av oss själva förstå vem Gud är. Däremot borde Gud kunna beskriva sig själv för oss på ett korrekt sätt – och det är det Bibeln påstår att han har gjort! Bibeln är inte människors ord om Gud utan Guds eget tilltal.
  2. vi är skapade till Guds avbild Om Gud är totalt annorlunda, skulle vi inte kunna förstå hurdan han är. Men Gud är inte totalt annorlunda, bara för att han är oändlig. Bibeln påstår något fantastiskt: att vi är skapade lika Gud. Det finns sidor hos oss som påminner om Gud.

Det innebär att när Gud säger att han är kärleken, så kan vi förstå lite av vad han menar. Som människor kan vi också älska. Vi kan inte förstå djupet i hans kärlek (den är ju oändlig, medan vår är både begränsad och bristfull) men vi kan likväl veta något om Gud som är sant. På samma sätt är det när Gud säger att han är vis, trofast, barmhärtig… Vi förstår vad han syftar på, även om vi inte kan pejla djupet i hans egenskaper. Att Gud är oändlig betyder inte vare sig att han är obegriplig eller att han är allt. Däremot innebär det att allt som Gud är, det är han i oändlig grad!

De flesta kontroverser beror på skillnader i bibelsyn

De allra flesta meningskiljaktigheter mellan kristna beror inte på att vi tolkar Skriften olika utan på att vi har olika bibelsyn.

Många har en viss åsikt därför att de inte räknar allt i Bibeln för lika sant. Andra tror på Bibeln i teorin men i praktiken har den tradition de växt upp i blivit viktigare än Skriften. En tredje orsak är att många fastnar i bibliska detaljer och uttalar sig självsäkert i frågor där Bibeln inte är så utförlig. Har vi respekt för Bibeln kan vi inte betona en åsikt mer än vad Bibeln själv gör eller uttala oss tydligare än Bibeln.

Bibelns huvudbudskap är klart. Visst förekommer det olika tolkningar bland kristna med samma bibelsyn, men dessa präglar en mindre del av diskussionerna och meningsskiljaktigheterna gäller oftast mindre frågor.

 

HUR SKA BIBELN TOLKAS?

När vi läser Bibeln ska vi aldrig söka efter dolda eller ”andliga” budskap som ligger bortom texten. I stället ska vi försöka komma åt vad författaren menade med det han skrev. Det är först när vi vet vad texten säger, som vi kan ta till oss av dess budskap (meningen kommer före mottagandet). Detta innebär bl.a. att

Texten ska tolkas efter sin litterära genre

Det betyder att poesi ska tolkas som poesi och historiska texter som historia. Poängen med Psaltarens betoning av Gud som ”min klippa” är inte att Gud är av sten. Det är uppenbart, eftersom det handlar om poesi. På samma sätt är det självklart att Lukas inte använder bildspråk, när han slår fast att Guds ord kom till Sakarias son Johannes i öknen under ”det femtonde året av kejsar Tiberius regering”.

Texten ska ses med författarens ögon

Ju mer vi känner till om de historiska omständigheterna kring författandet, desto troligare är det att vi kommer åt författarens intention. Ett exempel på detta är det tillfälle när Gud sluter förbund med Abraham. Gud ber Abraham införskaffa ett antal olika djur, som sedan slaktas och delas mitt itu. Halvorna placeras mitt emot varandra. Därefter vandrar Gud i ett ljussken fram och tillbaka mellan djurdelarna. Denna scen är obegriplig, om vi inte känner till den historiska bakgrunden. Genom att gå mellan djurdelarna förband sig en person att hålla förbundet. Om han bröt det skulle det gå med honom som med djuren… Och här är det Gud – inte Abraham – som ger detta löfte!

Texten ska läsas i sin helhet

Rycker vi ut verser ur deras sammanhang, missförstår vi lätt vad författaren menar. Det står t.ex. i Psaltaren att Gud inte finns, men läser vi hela första versen i Ps. 14 blir budskapet det motsatta: Det är dårarna som påstår att han inte finns!

Otydliga ställen ska förstås utifrån tydliga

Vi tror ju att det är Gud som ytterst sett står bakom Bibeln, och han kan inte motsäga sig själv. Därför ska vi alltid utgå ifrån tydliga bibliska sanningar i våra försök att förstå svårare textavsnitt. Vi ska låta skrift tolka skrift.

Denna regel gäller också när vi försöker komma fram till vad Bibeln lär i en viss fråga. I stället för att endast hänvisa till enskilda bibelverser (som var för sig kanske inte ger någon helhetsbild) ska vi först utgå ifrån grundläggande bibliska principer: Vilka egenskaper har Gud som berör det ämne som diskuteras? Vad var hans tanke inom detta område när han skapade världen? Vad gick snett, när människan bröt med Gud? Hur påverkar Jesus död och uppståndelse och Andens utgivande frågeställningen? När vi har svaren på dessa och liknande frågor, kan vi också sätta in de olika bibelverserna i deras rätta sammanhang. Om vi inte låter skrift tolka skrift, är risken stor att vi betonar en bibelvers (d.v.s. en aspekt) för mycket och förbiser andra. För att få en balanserad bild behöver vi utgå från en ”biblisk helhetssyn”.

Vi inte ska läsa in mer i texterna än där står

  1. Skilj på exempel och löfte! Att Gud ledde Gideon när han lade ut ull är ett exempel på Guds ledning. Det innebär inte att Gud har lovat att alltid leda på detta sätt. Skulle vi ta varje bibliskt exempel på Guds handlande som ett löfte, skulle ju säkraste vägen till ”vicepresidentposten” i Egypten vara att bli slängd i en brunn!
  2. Skilj på beskrivning och föreskrift! Vi måste skilja på beskrivande och föreskrivande texter. Att Gud i Mose lag beskrivit hur Israels barn skulle hantera en skilsmässa, innebär inte att Gud föreskrivit att det var rätt med skilsmässa. Detsamma gäller när Bibeln beskriver månggifte bland flera av Israels kungar.
  3. Dra inte för snabba slutsatser! Att Jesus enligt evangelisterna stod mitt ibland lärjungarna när dörrarna var låsta måste t.ex. inte med nödvändighet betyda att han gått genom stängda dörrar. Det enda vi vet är att han stod där – inte hur han kom dit.
  4. Uttala dig inte tydligare än vad Bibeln gör!

Regeln att inte läsa in mer i texterna än de utsäger innebär slutligen att vi aldrig får försöka uttala oss tydligare än vad Bibeln själv gör. En hög bibelsyn innebär ju att respektera Bibeln även när den inte uttalar sig tydligt eller bestämt.

Henrik Gustavsson
studerande, Lund

Foto: lightstock.com / Tina Vanderlaan